A hard days night - The Beatles på toppen
I øvrigt en fin effekt at de dermed skiftes til at synge lead. Man kan i bagklogskaben undre sig over at de anvendte dén effekt så ganske sjældent.
“Da The Beatles påbegyndte indspilningerne til filmen og LP’en “A hard days night” var de “on the top of the world”.
I løbet af fire dage i slutningen af februar, 1964, indspillede de “And I love her”, “I should have known better”, “I’m happy just to dance with You”, “If I fell”, “Tell me why” og “You can’t do that”.”
I løbet af fire dage i slutningen af februar, 1964, indspillede de “And I love her”, “I should have known better”, “I’m happy just to dance with You”, “If I fell”, “Tell me why” og “You can’t do that”.”
Citatet stammer fra en omfangsrig foto- og tekstbog, der følger med een af de mange genudgivelser af Beatles-kataloget, der er udkommet indenfor de senere år.
De seks omtalte sange er store Beatles-sange, flere af dem er i dag evergreens. Og det er svimlende at tænke på at gruppen var så kreativ og produktiv på dette travle tidspunkt af deres karriere.
af Per Wium, musikjournalistDe seks omtalte sange er store Beatles-sange, flere af dem er i dag evergreens. Og det er svimlende at tænke på at gruppen var så kreativ og produktiv på dette travle tidspunkt af deres karriere.
Cover
”A hard days night”-albummet var lydsporet til
The Beatles' første spillefilm. Derfor en oplagt idé at omslaget er fotos fra filmruller.
Disse er naturligt i sort-hvid som selve filmen også er det.
Nu ligner de fire beatles hinanden fantastisk
meget på frisurene. Deres hår er klippet og sat på samme måde. Det forstærker
indtrykket af en gruppe.
A hard days night
Åbningen på titelsangen har været genstand for
mange drøftelser.
Hvad er det for en akkord, de spiller dér?
Der er skrevet en stor afhandling om denne akkord
og den er forklaret i mange sammenhænge. I bogen 'The songwriting secrets of
The Beatles' således 41 tæt beskrevne sider.
Sagen er at akkorden på én gang er enkel og
samtidig kompliceret.
Enkel fordi det basalt er en G7sus4 med tonen D i
bassen.
Kompliceret fordi flere instrumenter tilsammen
danner den aktuelle klang. Harrisons 12-strengede guitar, Lennons almindelige
guitar, McCartneys bas og George Martins klaver.
Og de større afhandlinger af 'problemstillingen'
handler i høj grad om at decifrere hvem der spiller præcist hvad på hvilket
instrument. Og det udlægges ganske forskelligt fra de mange, der har undersøgt
sagen.
Men man går ikke fejl af en G7sus4/D som det
basale udgangspunkt.
Faktisk er slutningen af sangen også musikalsk
interessant. Den 'ringende' guitarfigur til sidst er ikke en figur, vi har hørt
i løbet af sangen. Så både start og slutning er bitte små stykker originalt
materiale. Men uhyre effektfulde.
'A hard days night' er Lennons sang og tekst og
pr. definition skulle han derfor synge lead-vokalen i hele nummeret.
Men han kunne ikke ramme de høje toner i 'middle
eight'-stykket. Derfor overlod han her vokalen til McCartney. Det sker fra
'When I'm home' ved 0.44I øvrigt en fin effekt at de dermed skiftes til at synge lead. Man kan i bagklogskaben undre sig over at de anvendte dén effekt så ganske sjældent.
En yderligere detalje er at det allersidste
Lennon synger er 'You know I fell allright' ved 2.18. Dette er identisk med den
sidste tekst-linje fra det gennemkomponerede vers. Men det synges på de toner,
der udgør begyndelsen af samme vers.
I should have known better
Formen i denne sang er identisk med ”A hard days
night”: Gennemkomponeret vers og en 'middle eight' fra 0.39. Denne 'middle
eight' er til gengæld ikke én af de gængse. Den er på hele 16 takter. Det er
usædvanligt, og der er ret få pendant'er. Men én af disse er ”No reply” fra
”Beatles for sale”. Pudsigt nok arbejdede The Beatles netop med dén sang, mens
de indspillede ”A hard days night”-albummet.
Mundharpen er i fokus. Lennon spillede meget
mundharpe i de tidlige år men aldrig siden. ”I should have known better” er nok
den Beatles-sang, hvor instrumentet er mest fremtrædende.
I øvrigt er sangen i høj grad præget af akustiske
instrumenter, kun i solo er guitaren elektrisk.
”I should have known better” har en markant
melodi, som bevæger sig meget rundt og har et stort omfang. Altså afstanden
mellem højeste og dybeste sangtone.
If I fell
Sangen er Lennons – og har en smuk åbning med
ganske raffinerede akkorder og skift mellem tonearter. Man skulle næsten tro at
det var en klassisk skolet komponist – som f.eks. Leonard Bernstein – der har
komponeret sangen. Men sagen er jo at Lennon ikke var skolet eller på nogen
måde musikteoretisk i sin indgang til sangskrivning. Han prøvede sig frem og
valgte dét, han syns lød godt.
Hvis man prøver at spille indledningen – både
melodien og harmonierne – på et klaver, så lyder det ikke helt som det gør på
pladen.
Det skyldes at Lennon rammer nogle skæve toner -
'blå toner' - der ligger og svæver mellem klaverets halvtoner.
Igen et udtryk for at han ikke har tænkt i
avanceret harmonisering, men sunget dét, han følte fungerede i forhold til de
akkorder, han var kommet frem til på guitaren.
'If I fell' har en smuk 2. stemme ved McCartney.
Og nogle flotte skift fra dur til mol, f.eks. på ordene ”..and I..” ved 1.03 –
1.04.
I'm happy just to dance with You
John Lennon skrev denne sang, men ville ikke selv
synge den.
”I couldn'ta sung it”, sagde han til magasinet
Playboy i 1980.
George Harrison fik vokalen, måske som
kompensation for at han ikke selv fik en sang med på albummet. Harrison synger
med sin karakteriske, nasale stemme.
Sangen
er ganske enkelt bygget op – og det var George Martins idé at indlede med
omkvædet.
Things
we said today
Een
af McCartneys stærke sange på albummet.
Sangen
har et gennemkomponeret vers i mol og en stærk 'middle eight' i dur fra 0.59.
'Middle eight' stykket er interessant på flere måder.
Dels
giver det en særlig kontrast til resten af sangen med dets pågående atmosfære.
Dels
har det nogle helt særlige akkord-følger fra 1.11 – 1.13.
Disse
akkorder – H-dur til B-dur til a-mol – er typisk en 'guitar-vending'. Man
flytter så at sige bare hele akkorden trinvis en halv tone ned. Det er nemt på
en guitar i dét, der kaldes barré-greb.
You
can't do that
På
der foregående album, ”With The Beatles” , er der en række covernumre, som The
Beatles virkelig tager til sig så de lyder næsten som om de selv har lavet dem.
F.eks. ”Till there was You” og ”Money”. Det er to helt forskellige udtryk, den
smukke og harmoniske crooner-melodi ”Till there was You” (sunget udtryksfuldt
og sikkert af McCartney) og så den hårdtslående ”Money”, som Lennon sang/skreg.
Det er
i den smeltedigel af det harmoniske og det energiske at The Beatles skaber
masser af deres sange. Det er den unikke blanding af hårdt og blødt at gruppen
finder
deres stil. ”You can't do that” er et slående eksempel på dét. Lennons hæse
vokal og Starrs energiske trommer har elementer fra ”Money” samtidig med at det
melodiøse og de mange flotte vokalharmonier kommer fra ”Till there was You”-genren.
Gruppen
er meget overbevisende her. Såvel vokalt som instrumentalt.
I'll
be back
”I'll
be back” er et smukt eksempel på skift mellem mol og dur. Verset forløber
i mol, men i slutningen af hver linje moduleres der til dur.
Og
så byder sangen på en helt usædvanlig 'middle eight' på 9½ takter fra 1.03.
Lennon
har ikke ønsket at lave en skæv 'middle eight' – den er blot blevet skæv fordi
afsnittet slutter som det gør og lyder godt sådan.
....
I
call Your name
Et
veloplagt Lennon-nummer, der udkom på ”Long tall Sally”-EP'en. Sangen var
således ikke inkluderet på en original LP.
”I
call your name” var skrevet til Billy J. Kramer, men Lennon var ikke vild med
denne kunstners version. Derfor kom den på The Beatles' repertoire.
Det
er et meget veloplagt nummer med en intens Lennon-vokal.
Meget
iørefaldende 'middle eight' fra 0.38.
Kommentarer
Send en kommentar